Προσπαθώντας να φανώ στο ελάχιστο χρήσιμος, σας κάνω μια εκτενή ενημέρωση, από την εμπειρία μου με τη Ziraat Bank.
1.) Έστειλα email πριν από ένα μήνα με μια σειρά από απλά ερωτήματα. Καμία απάντηση δεν πήρα. [Συνήθως όλες οι τράπεζες έχουν μια υπηρεσία ή έναν υπάλληλο που απαντά ηλεκτρονικά στις ερωτήσεις πελατών. Αλλιώς γιατί έχουν στις ιστοσελίδες τους μία ηλεκτρονική διεύθυνση (email) ως στοιχείο επικοινωνίας; Σε όσες πάντως άλλες τράπεζες έγραψα, μου απάντησαν κανονικά]
2.) Τηλεφώνησα επανειλημμένως. Ο υπάλληλος πάντα απασχολημένος μετέθετε την τηλεφωνική επικοινωνία για αργότερα. Φυσικά ποτέ δεν προθυμοποιήθηκε να με καλέσει. Πάντα τον καλούσα εγώ, μέχρι να τον βρω εύκαιρο.
3.) Πέρασαν μέρες μέχρι να απαντηθούν προφορικώς στοιχειώδη ερωτήματά μου και ύστερα από πολλές κλήσεις.
4.) Ζήτησα να ανοίξω κοινό λογαριασμό με συνδικαιούχους συγγενείς μου και παρακάλεσα να φέρω τα απαιτούμενα δικαιολογητικά όλων και τις ταυτότητές τους, να τα ελέγξουν, να κάνουν όλη την προεργασία ανοίγματος και μετά να έρθουν οι υπόλοιποι να υπογράψουν.
5,) Πήγα δυο φορές από κοντά για να βγάλω άκρη. Έπεσα σε άλλους υπαλλήλους. Αναίρεσαν όλες τις απαντήσεις που μου είχε δώσει ο προηγούμενος, απαντώντας ακριβώς αντίθετα.
6.) Ρώτησα αν στην τράπεζά τους σε περίπτωση θανάτου συνδικαιούχου, ο λογαριασμός πηγαίνει στους επιζώντες (κατά τα κρατούντα συνήθως στις ελληνικές τράπεζες) ή αν παγώνει και απαιτείται κληρονομητήριο. Μου απάντησαν το δεύτερο, το οποίο άκουσα έκπληκτος. Κατά τη επίσκεψη μου σε επόμενη μέρα το αναίρεσαν. Ζήτησα εγγράφως τους σχετικούς όρους, σε περίπτωση κοινού λογαριασμού, για να ξέρω υπεύθυνα τι τελικά ισχύει. Αρνήθηκαν να μου τους δώσουν πεισματικά και επανειλημμένως, ισχυριζόμενοι ότι είναι απόρρητοι.
7.) Υπέγραψα όλα τα έγγραφα για άνοιγμα λογαριασμού που ζήτησαν, προσκομίζοντας τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Με ταλαιπώρησαν μεγάλο χρονικό διάστημα. Στη συνέχεια ζήτησα ευλόγως αντίγραφα αυτών που έχω υπογράψει, όπως προβλέπεται από τις γενικές αρχές του Δικαίου για κάθε σύμβαση ή υπογραφή εγγράφου. Αρνήθηκαν να μου δώσουν υπογεγραμμένα από την τράπεζα αντίγραφα, που είναι το άλλο συμβαλλόμενο μέρος. Αρνήθηκαν να μου δώσουν έστω και απλές φωτοτυπίες των υπογεγραμμένων από εμένα εντύπων. Μου έδωσαν με το ζόρι το αντίστοιχο έντυπο-υπόδειγμα της τράπεζας (όχι αυτό που είχα υπογράψει) και μόνο όσον αφορά τους Γενικούς Όρους συναλλαγών και τη Σύμβαση Παροχής Υπηρεσιών, όχι τα υπόλοιπα έγγραφα και δηλώσεις που υπέγραψα. Τα υπόλοιπα είπαν ότι είναι απόρρητα!!!! Μάλλον επιζητούν πελάτες γίδια.
8.) Για σκέψου να είχα προφτάσει να φέρω και τα χρήματα και να μου έλεγαν μετά ότι δεν σου δίνουμε αποδεικτικό ή αυτό θα είναι σε φωτοτυπία ή η προθεσμιακή να έφερε μόνο σφραγίδα και υπογραφή της τράπεζας και όχι και σφραγίδα και υπογραφή του υπαλλήλου ή το αντίστροφο ή μερικά μόνο από τα στοιχεία αυτά και άντε μετά να αποδείξεις στο ΤΕΚΕ ότι έκανες κατάθεση!
9.) Είδα επίσης ένα αντίγραφο προθεσμιακής κατάθεσης που σε αρκετά σημεία φέρει τον όρο «ομόλογο». Γράφει μεταξύ άλλων: «Το ομόλογο αυτό είναι έγκυρο, μόνο εφόσον υπάρχει η σφραγίδα της τράπεζας και οι εξουσιοδοτημένες υπογραφές».
10.) Η επίμονη άρνηση να μου χορηγήσουν αντίγραφα ΟΛΩΝ των εγγράφων που μου ζητήθηκε να υπογράψω, μου θύμισε τις 30 δικαστικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί μέχρι σήμερα κατά της παλιάς Τράπεζας Κύπρου στην Ελλάδα (μερικές κυκλοφορούν και στο διαδίκτυο), σύμφωνα με τις οποίες η τράπεζα δεν χορηγούσε στους πελάτες το 2011 αντίγραφα των εντύπων που υπέγραφαν, τους έλεγε ότι πρόκειται για προθεσμιακή κατάθεση, αλλά επρόκειτο για ομόλογο και μάλιστα άληκτο (perpetual) που δεν είχε καμία προστασία από το ΤΕΚΕ και οι άνθρωποι έχασαν το σύνολο των χρημάτων τους. Τώρα η τράπεζα ισχυρίζεται στα δικαστήρια ότι τους έδινε αντίγραφα των συμβάσεων, αλλά αυτοί δεν τα έπαιρναν.
11.) Είπαν ότι σε ανανεώσεις κοινών προθεσμιακών λογαριασμών απαιτούν ξανά την αυτοπρόσωπη παρουσία ΟΛΩΝ των δικαιούχων, πράγμα το οποίο δεν μου έχει ξανατύχει. Πολύ βασανιστικό αυτό! Ο πρώτος υπάλληλος είπε ότι αυτό μπορεί να συμφωνηθεί να γίνεται και μέσω email με την εξ αποστάσεως υπογραφή τους και να γλιτώσω το πήγαινε–έλα όλων των συνδικαιούχων κάθε φορά. Όταν πήγα όμως από κοντά, οι άλλοι υπάλληλοι το διέψευσαν. Πλήρης αναξιοπιστία σε όλα! Και οι προθεσμιακές καθίστανται έτσι μαρτύριο.
12.) Κανονικά για όλα αυτά και ιδιαίτερα για την μη παροχή εγγράφων, θα έπρεπε να γίνει αναφορά στο Συνήγορο του Καταναλωτή και στην Τράπεζα της Ελλάδος. Αλλά δεν με συνδέει κάτι με την τράπεζα. Δεν πρόκειται για πρόβλημα που αναφύεται κατά τη διάρκεια της συμβατικής μας σχέσης, αλλά για μια σχέση η οποία δεν έχει ξεκινήσει ακόμα. Τι νόημα έχει να τρέχω. Έπραξα το φρονιμότερο. Τους παράτησα κι έφυγα. Μεγάλο χάσιμο χρόνο για μια διαφορά ελάχιστων χιλιάδων ευρώ ετησίως. Ου μπλέξεις.
13.) Σημειωτέον ότι σε όλα τα τηλεφωνήματα και τις από κοντά προσεγγίσεις τους δηλωνόταν πάντα το ύψος του ποσού που θα κατέθετα, το οποίο ήταν κοντά στις 300.000 €. Σκεφθείτε λοιπόν πως θα αντιμετωπιζόταν ένας πελάτης που θα ήθελε να καταθέσει 1000 €. Τους είπα μάλιστα ότι θα φύγω και απάντησαν: «δεν μας ενδιαφέρει, φύγετε».
Εν προκειμένω, δεν υπάρχει ούτε το στοιχειώδες μυαλό του υπαλλήλου να κατανοήσει ότι όταν του φεύγουν οι πελάτες, στο τέλος θα φύγει κι αυτός ο ίδιος και ότι η διατήρηση της θέσης εργασίας του είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την τύχη της τράπεζας.
14.) Θεωρώ από την αρχή προφανές και αυτονόητο, γι΄αυτό και δεν το ρώτησα, ότι σίγουρα δεν διαθέτουν ούτε internet banking, ούτε χρεωστική κάρτα ΑΤΜ.