Επέστρεψα από το 3μερο επαγγελματικό ταξίδι στην Σόφια, όπου ίδρυσα εταιρεία (μονοπρόσωπη ΕΠΕ, EOOD στα Βουλγάρικα). Μέσω του Ιντερνετ βρήκα την
Union Balkans Business, νεοσύστατη εταιρεία που ασχολείται με τέτοια θέματα και ανήκει στον κ. Σάββα Καραφυλλίδη, ο οποίος μένει μόνιμα στην Σόφια, ενώ έχει επίσημη άδεια μεταφραστή (έχει σπουδάσει στην Σόφια και γνωρίζει άπταιστα τη γλώσσα). Το κόστος σύστασης της εταιρείας ανήλθε στα 440 Ευρώ, με όλα τα χαρτιά μεταφρασμένα στα Ελληνικά.
Η όλη διαδικασία ξεκίνησε στις 3/2, όπου του κατέθεσα στον τραπεζικό του λογαριασμό τα 440 € για τα έξοδα ίδρυσης και επιπλέον το μετοχικό κεφάλαιο της υπό ίδρυση ΕΠΕ. Την Τετάρτη 8/2, μόλις παρέλαβε τα χρήματα, μου έστειλε τα έγγραφα που έπρεπε να υπογράψω (όλα μεταφρασμένα και στα Ελληνικά) ώστε να ξεκινήσουν οι διαδικασίες.
Την επόμενη 9/2 πήγα στο Βουλγάρικο Προξενείο στην Αθήνα, για βεβαίωση υπογραφής σε 2 έγγραφα (κόστος 30 € έκαστο για αυθημερόν παράδοση, 15 € για παράδοση μετά 2 ημέρες, προτίμησα την 1η λύση, σύνολο 60€) και αυθημερόν αποστολή με την Speedex (κόστος 25€) στην Σόφια.
Τα έγγραφα παρελήφθησαν την επομένη, Παρασκευή 10/2 και αυθημερόν κατατέθηκαν στις αρμόδιες αρχές. Οπως με ενημέρωσε ο κ. Σάββας, εκτός απροόπτου η εταιρεία θα ήταν έτοιμη την επόμενη Παρασκευή 17/2, και θα χρειαζόμασταν περίπου 2 μέρες για τις υπόλοιπες εργασίες που ήθελα (συνομιλίες με Τράπεζες, χρηματοδοτήσεις κλπ). Βρήκα φτηνά εισητήρια με την AIR MALTA (98 €) με αναχώρηση από Αθήνα Δευτέρα απόγευμα (17.50) 20/2 και επιστροφή Πέμπτη βράδυ 23/2 και ξενοδοχείο στο κέντρο της πόλης για 3 βράδυα.
Την Τρίτη 21/2 στις 0930 είχαμε την πρώτη συνάντηση γνωριμίας στο γραφείο του κ. Καραφυλλίδη (βρίσκεται στο κέντρο της Σόφιας) και αφού καταρτήσαμε το πρόγραμμα των συναντήσεων και ξεμπερδέψαμε με τις διαδικαστικές εκρεμμότητες, πήγαμε να κλείσουμε τον προσωρινό λογαριασμό του μετοχικού κεφαλαίου που είχε ανοιχτεί στην ProCredit Bank και να ανοίξουμε λογαριασμούς στην UBB (θυγατρική της Εθνικής Τράπεζας).
Προτίμησα την UBB γιατί απ ότι πληροφορήθηκα είναι πολύ "δυνατή" στο Commercial Banking και στις διεθνείς συναλλαγές που με ενδιαφέρουν περισσότερο (Letter of Credits κλπ). Πήγαμε στο υποκ/μα της οδού Rakovski (στο κέντρο της πόλης).
Στην αρχή καταχωρήθηκα ως "πελάτης" (Account number), μετά άνοιξα έναν προσωπικό λογαριασμό σε ΕΥΡΩ, με 4.5% ετήσιο επιτόκιο, με την δυνατότητα να κάνω αναλήψεις και καταθέσεις. Η κατάθεση των τόκων γίνεται μία φορά τον χρόνο, ενώ υπάρχει δυνατότητα υπολογισμού των τόκων και κεφαλαιοποίηση τους (ή ανατοκισμός) ανά μήνα, 3μηνο ή εξάμηνο, με μικρότερα όμως επιτόκια. Κατά το άνοιγμα του λογαριασμού δεν είναι απαραίτητο να καταθέσετε χρήματα, μπορείτε να τα στείλετε αργότερα με την ησυχία σας μέσω e-banking ή εμβάσματος.
Στην συνέχεια έγινε η σύνδεση του λογαριασμού με το Internet Banking και η αγορά (20 LEV) της συσκευής παραγωγής κωδικών (παρόμοια με αυτήν που χρησιμοποιείται από πολλές Ελληνικές τράπεζες, πχ της ALPHA BANK). Λόγω του προχωρημένου της ώρας, αποχωρήσαμε για να συνεχίσουμε την επομένη, καθώς είχαμε κάποιες εκρεμμότητες στο γραφείο (σύνταξη πληρεξουσίων για το Λογιστικό Γραφείο)
Την επόμενη μέρα (22/2) ξεκινήσαμε τις διαδικασίες για το άνοιγμα 2 εταιρικών λογαριασμών (ένας σε ΕΥΡΩ, ένας σε ΛΕΒΑ) και την σύνδεση τους με το e-banking. Πρέπει να σημειώσω εδώ οτι στο συγκεκριμένο κατ/μα μόνο ένας υπάλληλος γνώριζε κάποια Αγγλικά, ενώ γενικά οι διαδικασίες στην τράπεζα UBB είναι απελπιστικά χρονοβόρες (πρέπει να υπέγραψα πάνω από 5 διαφορετικά έγγραφα κατά το άνοιγμα κάθε λογαριασμού, χώρια αυτά του e-banking, όλα στα Βουλγάρικα, τα οποία μετέφραζε προφορικά ο κ. Καραφυλλίδης καi εννοείται οτι θα ζητήσω να μεταφραστούν και στα Ελληνικά).
Για τα υπόλοιπα θέματα που με ενδιέφεραν (Letter of Credits, ετήσιο ανακυκλούμενο δάνειο με εγγύηση τον προσωπικό μου λογαριασμό κλπ) έστειλα email στο συγκεκριμένο κατ/μα, το οποίο όπως μου είπαν θα προωθήσουν στα κεντρικά, απ όπου θα πάρω απαντήσεις από κάποιον υπάλληλο, ο οποίος θα γνωρίζει πολύ καλά Αγλικά και το κυριώτερο , τα συγκεκριμένα θέματα. Απ ότι κατάλαβα οι υπάλληλοι στα περισσότερα κατ/τα γνωρίζουν τα απολύτως απαραίτητα, ενώ για τα πιό πολύπλοκα είναι απλοί διεκπεραιωτές και πετάνε το μπαλάκι στα κεντρικά.
Την 3η ημέρα (23/2) είχαμε διάφορες άλλες επαγγελματικές συναντήσεις. Κατά την διάρκεια των 3 αυτών ημερών, ο κ. Καραφυλλίδης ήταν πάντα μαζί μου σε όλα τα επαγγελματικά ραντεβού ως διερμηνέας. Η χρέωση του ήταν 50 € για κάθε ημέρα (σύνολο 150€, κόβοντας και τιμολόγιο στην Βουλγάρικη εταιρεία μου), ποσό αρκετά λογικό κατά την γνώμη μου. Φεύγοντας, παρέλαβα πλήρη φάκελο με όλα τα αρχικά έγγραφα που είχα υποβάλλει για την ίδρυση της εταιρείας.
Το μηνιαίο κόστος συντήρησης της Βουλγάρικης εταιρείας είναι:
α) Λογιστικές υπηρεσίες 240 LEV (=120 €), το οποίο περιλαμβάνει πλήρη λογιστική υποστήριξη σε καθεστώς ΦΠΑ. Το ποσό σε σχέση με τα Ελληνικά δεδομένα είναι αρκετά υψηλό, αλλά απ ότι έμαθα οι λογιστές είναι αρκετά ακριβοπληρωμένοι στην Βουλγαρία.
β) Ασφαλιστική κάλυψη. Η ελάχιστη δυνατή είναι 90 €, και μπορεί να αρχίσει με την έκδοση του 1ου τιμολόγιου πώλησης.
γ) Η παροχή επαγγελματικής έδρας περιλαμβάνεται στο αρχικό ιδρυτικό πακέτο των 440 €.
Να σημειώσω εδώ ότι πριν καταλήξω στην επιλογή του κ. Καραφυλλίδη (τον οποίο μέχρι τότε δεν γνώριζα ούτε είχα ακούσει κάτι γι αυτόν), έψαξα στο Ιντερνετ και βρήκα και άλλα αντίστοιχα γραφεία. Μίλησα με αρκετούς, αλλά πολλοί "δεν μου γέμισαν το μάτι", καθώς από τον τρόπο που μίλαγαν (είτε με μισόλογα, είτε με εκφράσεις του τύπου "
μη σε νοιάζει, εγώ είμαι εδώ, τα πάντα όλα") καταλάβαινα οτι δεν ηταν επαγγελματίες. Ο κ. Καραφυλλίδης από τις πρώτες τηλεφωνικές μας επαφές μου έδωσε την εικόνα σοβαρού και υπεύθυνου ανθρώπου, μου έδωσε πλήρες κοστολόγιο υπηρεσιών, το οποίο είναι και πολύ ανταγωνιστικό σε σχέση με άλλα γραφεία αλλά και δεν έβγαλε "κρυφά έξοδα" όπως έχω μάθει οτι κάνουν αρκετοί.
Σε γενικές γραμμές και ύστερα από τα παραπάνω, θεωρώ οτι η επιλογή του συγκεκριμένου γραφείου αποδείχτηκε σωστή και επωφελής και συστήνω ανεπιφύλακτα το γραφείο του κ. Σάββα Καραφυλλίδη για όποιον ενδιαφέρεται να έχει οποιαδήποτε συναλλαγή με την Βουλγαρία.